Deze pagina in het nederlands This page in english ABO on YouTube ABO on Facebook
home ton koopman
Blijf op de hoogte! Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
cart
play
fwd
Beluister fragementen
«

Messiah met juiste accenten

‘Messiah’ van Händel met juiste accenten

Frederike Berntsen

Klassiek

Messiah - Ton Koopman ****

Ze zaten deze maand al op Château de Versailles met Händels ‘Messiah’, en nu nog een paar concerten in Nederland: het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir. In 2014 bestaat het orkest vijfendertig jaar. Voor Ton Koopman een reden om alvast een trip te ondernemen met zijn eigen musici en een van zijn lievelingswerken.

Geen dames in hoepelrok en geen heren met sabels in het Amsterdamse Concertgebouw – net als tijdens de première van de ‘Messiah’ in 1742 in Dublin. De belangstelling voor Händels nieuwe oratorium was toen zo groot, dat in verband met de optimale plaatsbezetting werd verzocht alles wat ruimte innam thuis te laten. Koopman en consorten hadden in de Grote Zaal niets te klagen; die was nagenoeg uitverkocht.

Op de lessenaars stond de Messiahversie zoals die in Ierland geklonken moet hebben; van het stuk zijn verscheidene uitgaven in omloop. Koopman maakte een editie waarin alle versies zijn opgenomen. Bij de allereerste paste de bescheiden bezetting van zijn orkest en koor: geen dichtgemetselde, volumineuze ‘Messiah’, maar een transparante.

En dat is ook de specialiteit van de Amsterdamse groep: een fraai klein gehouden ensembleklank van spelers en koor, waarvan de vertelkracht schuilt in de feilloze frasering en de heel precieze accenten. De andere kant van de medaille, althans in het Concertgebouw, was dat de extremen niet heel ver uit elkaar lagen.

Bij de solisten ging het er anders aan toe. Sopraan Johannette Zomer zong uitbundig. Kleurrijk, maar aan de geëxalteerde kant – zelfs voor een Air die begint met ‘Rejoice greatly’ – en dan kwam ook de zuiverheid wel eens in het gedrang. Klaus Mertens, Jörg Dürmüller en Maarten Engeltjes liepen met hun welluidende expressie geleidelijker in de pas bij koor en orkest.

Trompettisten onderstreepten vanaf het balkon de vrede op aarde en Koopman zwaaide, energiek als altijd, vanachter het kistorgel. Is deze man bijna zeventig? Het is hem niet aan te zien. Binnenkort is er meer te vieren, vanwege Koopmans jubileum. Om in de stemming te komen, is op 14 februari een Bachprogramma gepland met zijn equipe in Vredenburg Leidsche Rijn.

Bijlagen