Deze pagina in het nederlands This page in english ABO on YouTube ABO on Facebook
home ton koopman
Blijf op de hoogte! Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
cart
play
fwd
Beluister fragementen
«

Magnifieke Messiah door Ton Koopman

RECENSIE door Maarten Mestrom - ZWOLLE – Herman Brood is niet de enige beroemde muzikale zoon die Zwolle heeft voorgebracht. Ton Koopman (1944) is er ook nog. En hoe! Dat liet Koopman horen zondagmiddag in De Spiegel met een werkelijke magnifieke Messiah van G.F. Handel.

Vanaf de eerste noot in het openingssinfonia was het er: perfectie; de aan volmaaktheid grenzende zuiverheid, de balans en focus van klank. Het Baroque Choirbestaat ‘slechts’ uit 12 mannen en 9 vrouwen maar omdat er zo goed wordt geïntoneerd ontstaat een samenklank als een lichtstraal die door het dikste wolkdek heendringt en de ruimte in een stralende gloed zet. De strijkers fraseren ieder detail en kunnen zo zacht spelen dat de klank bijna onaards liefdevol en intiem wordt. De vier solisten, Maarten Engeltjes, Monika Eder, JörgDürmüller en Klaus Mertens, maakten van iedere aria een muzikaal kerstcadeautje. Van het prachtige zoete en toch exacte timbre van de gedroomde tenor Dürmüller in ‘Everyvalley’ naar de peilloze afgronden die zich leken te openen in de stiltes tussen de noten in ‘He was despised’ (Maarten Engeltjes). Van de zalige rust en sonoriteit van bas KlausMertens in duet met de fijnzinnige natuurtrompet (Dave Hendry) in ‘The trumpet shallsound’ tot de mooie intense sopraan van Monika Eder in ‘I know that my Redeemerliveth’.  Grappig is dat Koopman de musici aanvuurt vanachter zijn kistorgel, maar dat er een tweede organist in het orkest zit waardoor het soms lijkt of hij met losse handen orgel speelt. The Messiah sluit af met het fugatische (en prachtige) Amen. Maar Koopman en de zijnen werden in de uitverkochte - en overigens qua akoestiek goed voor oratoria geschikte - zaal zo enthousiast toegejuicht dat, terecht, door koor, orkest én solisten het slot van het tweede deel werd herhaald: het beroemde Halleluja. Een afsluiting een ‘klassieke ster’ waardig. Amsterdam Baroque Orchestra & Choir o.l.v. Ton Koopman GEHOORD 15/12 De Spiegel Zwolle