Deze pagina in het nederlands This page in english ABO on YouTube ABO on Facebook
home ton koopman
Blijf op de hoogte! Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
cart
play
fwd
Beluister fragementen
«

Voortvarende Bach-cantates

Eindhovens Dagblad - Marjolijn Sengers

Je wordt helemaal warm als je 'm ziet, met z'n te korte broek en z'n vooruitgeschoven buikje. Hij huppelt het podium op, kijkt blij de zaal in, steekt z'n kin vooruit en z'n handen in de lucht en spelen maar. Ton Koopman is nog net zo levendig en gemotiveerd als toen hij vijftig jaar geleden voor het eerst het podium opholde. Zijn naam is vergroeid met die van Johann Sebastian Bach, zijn opname van diens hondervijftig cantates zijn de norm geworden. Gisterenavond speelde hij er met The Amsterdam Baroque Orchestra & Choir drie (...). 
De levendigheid en beweeglijkheid die Koopman in persoon uitstraalde, werden niet helemaal bevestigd door de uitvoering. In de soepele en kleurrijke orkestklank - waarin hobo een grote rol speelde - kwamen deze kwalificaties zeker terug, de koorklank was levendig van beweging maar niet van karakter. Gedeeltelijk lag dat aan het wat ondoorzichtige timbre van de stemmen, voor een ander deel aan een gebrek aan emotie. Koopmans benadering is eerder verstandelijk dan emotioneel. De tekst is zijn leidraad, hij zoekt daarin echter niet in de eerste plaats de menselijke gevoelens maar de geestelijke beginselen. Ook bij bassolist Klaus Mertens, met wie Koopman al een leven lang samenwerkt, is dát wat opvalt; Mertens is een autoriteit met een immer mooie, kneedbare stem die er voor gaat, maar tegelijkertijd afstand neemt van wat hij zingt. De andere solisten lieten gevoel prevaleren boven geest en voegden een persoonlijk element toe aan deze hoe dan ook met grote voortvarendheid gebrachte cantates.