Deze pagina in het nederlands This page in english ABO on YouTube ABO on Facebook
home ton koopman
Blijf op de hoogte! Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
cart
play
fwd
Beluister fragementen
«

Koopman schiet driemaal raak

Telegraaf - Thiemo Wind

(...) Het zijn vondsten, de cantates die Telemann componeerde ter nagedachtenis van de Hamburger burgervaders Ludwig Becceler en Hinrich Dieterich Wiese. Vindingrijke harmonieën. Een koor dat weeft en wiegt. De ene aria is nog zielroerender dan de andere. Het zijn ook substantiële werken, samen goed voor anderhalf uur muziek en daarmee avondvullend. Koopman dacht er anders over. Hij plaatste ze voor de pauze, die pas om kwart voor tien begon. Daarna klonk nog een Donnerode die Telemann schreef voor een benefietconcert ten behoeve van de vele slachtoffers die in 1755 vielen bij een aardbeving in Lissabon. Een vroege vorm van giro 555. Het stuk is ruim dertig jaar jonger dan de tweede cantates en duidelijk in een andere stijl gevat, extravert en theatraal concertant. (...)
Op solistisch gebied had Koopman een lieftallige sopraan (Lenneke Ruiten) ter beschikking, een countertenor die met een warm geluid zijn naam alle eer aandeed (Maarten Engeltjes), een kloeke tenor (Tilman Lichdi), en met Klaus Mertens en Jasper Schweppe twee bassen die samen prachtig aan het donderjagen gingen. Een glansrol vervulden de drie trompettisten.