fwd
Beluister fragementen
«

Jauchzet Gott! Wereldse kwaliteit

Mpodia, Peter van Belkom

Wereldse kwaliteit
De sopraan is van wereldklasse. Haar stem vult de kerk niet in de zin van dat iedere hoek gevuld is met een pregnante stem, maar het lijkt alsof haar stem (gepast) bescheidener is; het lijkt alsof ze de moleculaire structuur van de muren onder de loep neemt en vervolgens hierin haar klanken op een subtiele wijze verweeft. Mields verdeelt de kracht van haar stem heel geleidelijk; hoog klinkt niet geforceerder dan laag. Ze maakt de grootste sprongen zonder te veel in te boeten aan sfeer en dynamiek. De stem is niet imposant maar intiem. En juist hierdoor ontstaat er een unieke band tussen de uitvoerenden en publiek. De sfeer tussen de muzikanten onderling draagt hier ook aan bij (...). De heimelijke glimlach van Mields naar de trompettist tijdens BWV 51 zegt genoeg; er wordt met plezier gemusiceerd. Ze zeggen wel eens dat Bach heel erg technisch klinkt, maar Koopman, het orkest en de zangeres weten deze beschrijvingen van Bachs muziek ver achter zich te laten.

Hoogwaardige prestatie
De prestaties van het orkest zijn ook kwalitatief hoogwaardig. Onder de bezielende leiding van Koopman weet het orkest zich als één man te scharen achter de authentieke doch frisse Bach-interpretatie. Ze zitten allemaal op één lijn en dat zorgt er voor dat het orkest zich kan beroepen op een indrukwekkend autocorrectief vermogen, mocht er iets onvoorziens gebeuren. Koopman heeft dan ook niet veel gebaren nodig (...). De technische kwaliteiten van de trompettist, Dave Hendry, kunnen ook niet onvermeld blijven. Moeiteloos weet hij elke triller fraai te doseren. Hij treft elke noot accuraat. Iets dat om waardering schreeuwt gezien de razend moeilijke partijen voor de natuurtrompet.

Mooier is onmogelijk
Dit is zonder twijfel de crème de la crème van de Nederlandse Bach-scene. Het publiek geniet van elk moment en de musici lijken hetzelfde te doen. Na afloop zijn er nog bubbels. Een mooiere avond kun je bijna niet wensen.