Deze pagina in het nederlands This page in english ABO on YouTube ABO on Facebook
home ton koopman
Blijf op de hoogte! Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
cart
play
fwd
Beluister fragementen

Orkest

Ton Koopman richtte het Amsterdam Baroque Orchestra op in 1979. Deze groep van internationaal vermaarde barok specialisten komt enkele malen per jaar samen om te werken aan nieuwe prachtige programma’s. Voor de musici is elk concert een nieuwe ervaring en Koopman’s tomeloze energie en enthousiasme geven de garantie voor hoge kwaliteit van elk concert. Het repertoire van het orkest bestaat uit instrumentaal en vocaalinstrumentaal werk, gecomponeerd tussen 1600 en 1791. ‘Mijn grens ligt bij de dood van Mozart’, zegt Ton Koopman.

Het Amsterdam Baroque Choir werd in 1992 opgericht en maakte haar debuut tijdens het Holland Festival Oude Muziek in Utrecht, met tweemaal een wereldpremière: het Requiem (voor vijftien stemmen) en de Vespers (voor tweeëndertig stemmen) van H.I.F. Biber. De opname van dit concert kreeg de Cannes Classical Award voor de beste uitvoering van koormuziek uit de 17e en 18e eeuw. Vanwege de zeldzame combinatie van tekstuele helderheid en interpretatieve flexibiliteit, wordt het Amsterdam Baroque Choir als één der beste koren van deze tijd beschouwd.

In 1994 startte Ton Koopman en zijn Amsterdam Baroque Orchestra & Choir het meest ambitieuze opnameproject van de laatste decennia: het integraal opnemen van Bach’s wereldlijke en geestelijke cantates, uitgevoerd volgens het meest recente musicologische onderzoek. Voor dit bijzondere project ontvingen Ton Koopman en Amsterdam Baroque Orchestra & Choir in Duitsland de Deutsche Schallplattenpreis Echo Klassik 1997, een prijs voor de uitmuntende opname van deze cantates. Het project omvat naast de CD’s drie boeken over de cantates, samengesteld door Christoph Wolff en Ton Koopman, en een zesdelige documentaire door ID TV voor de NCRV.

Het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir heeft prachtige opnames gemaakt van alle belangrijke barokke en klassieke werken, voor verschillende labels. Het orkest ontving daarvoor onder andere The Gramophone Award, Diapason d’Or, 10-Repertoir, Stern des Monats-Fono Forum, de Prix Hector Berlioz en twee Edisons. Ton Koopman richtte in maart 2003 zijn eigen label ‘Antoine Marchand’ op, een nieuw sublabel van ‘Challenge Classics’, waarop alle nieuwe opnames worden uitgebracht. Inmiddels zijn alle 22 delen van de Bach Cantates op ‘Antoine Marchand’ verkrijgbaar. Daarnaast verschenen reeds een DVD en CD van de Matthäus Passion, een DVD met Ton Koopman’s reconstructie van de Markus Passion en de eerste delen van de nieuwe serie: Buxtehude’s ‘Opera Omnia’.

Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir zijn regelmatig te gast in de grote zalen van Europa, de Verenigde Staten en Japan. In het seizoen 2008/2009 treden Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir veelvuldig op in Europa met concerten in o.a. Amsterdam, Parijs, Madrid, Wenen, Milaan, Keulen, Dresden, Düsseldorf etc. en in het Verre Oosten met concerten in Hong Kong, Seoul en Tokyo.

Het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir heeft de ANBI status

Catherine Manson

Close Concertmeester Catherine Manson, concertmeester

Catherine Manson is eerste violist van het Londen Haydn Quartet en concertmeester van Amsterdam Baroque Orchestra. Onderwijs is een belangrijk onderdeel van haar muzikale leven. Zij staat aan het hoofd van MusicWorks, een cursus van kamermuziek voor jonge musici die tweejaarlijks gehouden word. Samen met het Kwartet geeft zij vele masterclasses, onlangs op de Royal Academy of Music en Juilliard School Yale-universiteit.
Deze zomer bracht zij met Ton Koopman 6 Sonates voor klavecimbel en viool uit op cd. Met het Haydn Quartet heeft zij tot nu toe vier cd's uitgegeven van een complete serie Haydn kwartetten met Hyperion.
Catherine Manson
Catherine Manson Concertmeester

David Rabinovich

Close Viool David Rabinovich, viool

David Rabinovich studeerde viool aan het Novosibirsk Staatsconservatorium bij Prof. Zakhar Bron, alwaar hij in 1978 afstudeerde. Reeds tijdens zijn studie kreeg hij een aanstelling bij het Philharmonisch Orkest en het opera Orkest van Novosibirsk. Van 1994-2000 studeerde hij barokviool aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag waar hij bij Sigiswald Kuijken en Elizabeth Wallfisch zijn Master of Music diploma behaalde.
Het werkveld van David Rabinovich is divers en strekt zich uit over de hele wereld, hij speelde met ensembles als Amsterdam Baroque Soloists, Apollo Ensemble, Compagnia Vocale en naast Amsterdam Baroque Orchestra in Orchestra of the Age of Enlightenment, Le Champs-Elysees Orchestra, Anima Eterna, The King’s Consort, Les Arts Florissant, Dunedin Consort and Players. Dirigenten waarmee hij werkte zijn o.a. Ton Koopman, Simon Rattle, Philippe Herreweghe, Gustav Leonhardt, William Christie, Mark Elder, Vladimir Yurovsky, John Butt, Roger Norrington.
David bespeelt een viool van het Nationaal Muziekinstrumentenfonds, gebouwd door Georg Klotz, ca 1745.

Foto: Donald Bentvelsen
David Rabinovich
David Rabinovich Viool

Werner Matzke

Close Cello Degenen die Werner Matzke (1962) bekijken tijdens het spelen, zien dat er niets mooiers in de wereld is dan het spelen van de cello. Het enthousiasme waarmee hij zijn instrument bespeelt, springt over op zijn publiek.

Als een van de meest prominente continuo cellisten wordt hij vaak uitgenodigd door andere grote orkesten, met name het Concerto Vocale onder Rene Jacobs en de Akademie für Alte Musik Berlin. Daarnaast heeft hij naam gemaakt als solist en geeft cursussen in binnen-en buitenland. Zijn andere passie is de kamermuziek.

Werner Matzke ontdekte de barokcello tijdens zijn studie in Keulen, hij werd onderwezen door Anner Bijlsma en Gerhart Darmstadt. Hij specialiseerde zich al sne in oude muziek. Een van de belangrijkste dingen voor Werner Matzke is - los van alle professionele voorbereiding - de spontaniteit van het concert. Het publiek iets te zeggen en te voelen hoe ze reageren - dat vindt hij heerlijk en het publiek ook.
Werner Matzke
Werner Matzke Cello

Antoine Torunczyk

Close Hobo Antoine Torunczyk, hobo

Gefascineerd door het 18e-eeuwse repertoire, koos Antoine Torunczyk al vroeg voor de barokhobo, eerst op het Conservatoire National Supérieur de Lyon onder Michel Henry, vervolgens op het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam, bij Alfredo Bernardini. Hij studeerde af in 2000 en won in dat jaar de eerste prijs in de competitie barokhobo in Halle (Duitsland). Sinds die tijd wordt hij geregeld uitgenodigd door belangrijke orkesten in Europa, onder andere le Concert Français (Pierre Hantaï), Anima Eterna (Jos van Immerseel), Concerto Kopenhagen (Lars Ulrich Mortensen), Irish Baroque Orchestra (Monica Huggett), Les Agrémens (Guy van Waas). Sinds 2008 is hij vaste hoboïst bij Amsterdam Baroque Orchestra.

Als actieve kamermusicus sticht hij in 1996 l'Assemblée des Honnestes Curieux, met violiste Amandine Beyer, klavecinist Chiaopin Kuo en gambist Baldomero Barciela. Het ensemble won in 1998 de eerste prijs van de internationale concurrentie Premio Bomporti in Rovereto (Italië). Sindsdien trad de groep op bij de meeste Europese festivals, en nam verschillende CD's op. In 2010 richtte hij l'Accademia dei Dissonanti op, met blokfluitist Sébastien Marq, fagottist Javier Zaffra, violiste Tami Troman en klavecinist Chiaopin Kuo.

Antoine Torunczyk is docent barokhobo in CRR de Paris en Pôle Supérieur de Parijs-Boulogne.

Foto: Harry Matenaer
Antoine Torunczyk
Antoine Torunczyk Hobo

Wouter Verschuren

Close Fagot Wouter Verschuren, fagot

Wouter Verschuren studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, barok- en klassieke fagot bij Donna Agrell en blokfluit bij Michael Barker en Jeanette van Wingerden. Wouter is in binnen- en buitenland een gewild fagottist. Daarnaast speelt hij hij graag muziek van de Renaissance tot en met het romantische repertoire. Hij is vaste fagottist van Amsterdam Baroque Orchestra. Regelmatig speelt hij met andere gerenommeerde orkesten.

Wouter treedt regelmatig op als een solist en speelt in vele internationale kamermuziek-ensembles zoals Caecilia-Concert, gespecialiseerd in presentaties en onderzoek van de 17e eeuw muziek. Daarnaast maakt hij deel uit van het Duo voor fagot en fortepiano met Kathryn Cok. Als echtpaar spelen zij bekend en onbekend repertoire voor historische fagot en toetsen. In 2009 brachten ze een CD met onbekende sonates door Nikolaus von Krufft, die goed door de internationale pers ontvangen werd. Wouter is te horen op talloze cd's.

Hij doceert aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en het Conservatorium van Utrecht en organiseert de zomercursus Fiori Musicali voor 16de en 17de muziek in Utrecht samen met de andere leden van de Caecilia-Concert.

Wouter is ook actief als onderzoeker met als doel om vergeten repertoire voor dulciaan en fagot (historische) te ontsluiten. Ter ondersteuning van dit project kreeg hij in 2010 een beurs van het Charles Burney Fonds.

Foto: Merlijn Doomerik
Wouter Verschuren
Wouter Verschuren Fagot

Michele Zeoli

Close Contrabas Michele Zeoli, contrabas

Michele Zeoli is geboren in Italië. Na zijn studie contrabas, specialiseerde hij zich bij prof Alberto Rasi op de barok contrabas, violone en viola da gamba.
Na zijn studie speelde hij al snel mee met toonaangevende barokorkesten zoals Amsterdam Baroque Orchestra (Ton Koopman), Hesperion XXI / Concert des Nations (Jordi Savall), Les Arts Florissants (W.Christie), L’Orchestre des Champs-Elysée (Ph.Herreweghe), Les Musiciens du Louvre (M.Minkowsky), Les Talens Lyriques (C.Rousset), Le Parlement de Musique (M.Gester), Le Poême Harmonique (Vincent Dumestre), Concerto Köln (Réné Jacobs), Stradivaria (D.Cuiller), Zefiro Ensemble (A. Bernardini), La simphonie du Marais (Hugo Reyne) en Le Concert Français (Pierre Hantai).
Daarnaast is hij docent barok contrabas, violone en viola da gamba op het Conservatoire Régional de la cote Basque.


Michele Zeoli
Michele Zeoli Contrabas

Dave Hendry

Close Trompet Dave Hendry, trompet

Dave Hendry studeerde aan de Royal Northern en Royal College of Music in Manchester en Londen. Daarna specialiseerde hij zich in de natuurtrompet. Hij is eerste trompetist van Amsterdam Baroque Orchestra, van het Gabrieli Consort and Players o.l.v. Paul McCreesh (Londen) en van Les Talens Lyriques o.l.v. Christophe Rousset (Parijs). Daarnaast speelt hij regelmatig met Royal Opera House, Covent Garden en Combattimento Consort. Dave heeft gewerkt met bijna alle vooraanstaande oude muziek ensembles in Europa, waaronder met dirigenten als Frans Bruggen, Philippe Herreweghe, Jordi Savall, John Eliot Gardiner, Nicolas Mc Gegan, Trevor Pinnock, Christopher Hogwood, Thomas Hengelbrock. Hij maakte tournees door Europa, Scandinavië, Midden- en Verre Oosten, Noord- en Zuid Amerika en maakte opnames voor DG Archiv, EMI, Decca, Chandos, Naxos and Virgin Classics.

Hij is docent natuurtrompet aan Royal Northern College of Music in Manchester.

Foto: Donald Bentvelsen 

Dave Hendry
Dave Hendry Trompet

Luuk Nagtegaal

Close Pauken Luuk Nagtegaal, pauken

Luuk Nagtegaal (1952) studeerde slagwerk bij Frans van der Kraan aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij in 1976 met onderscheiding het Einddiploma Solospel slagwerk behaalde.
Reeds een jaar voor zijn eindexamen (in 1975) werd hij benoemd tot slagwerker bij het Residentie Orkest in Den Haag, en sinds 1983 is hij solopaukenist van het Residentie Orkest. Sinds de oprichting van het Amsterdam Baroque Orchestra is Luuk vaste paukenist. Daarnaast is hij paukenist bij het Combattimento Consort Amsterdam onder leiding van Jan Willem de Vriend.
Van 1981 tot september 2011 was hij hoofdvakdocent slagwerk (specialisatie pauken) aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Sinds 2000 is hij tevens hoofdvakdocent slagwerk (specialisatie pauken) aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen.
Luuk Nagtegaal is medeoprichter van Slagwerkgroep Den Haag en Circle Percussion, waar hij vroeger deel van uitmaakte. Hij is ook mede-oprichter van Anumadutchi Percussion, een groep voor Afrikaans slagwerk, waar hij deel van uitmaakte.

Luuk Nagtegaal
Luuk Nagtegaal Pauken

Wilbert Hazelzet

Close Fluit

Sinds 1970 staat de historische 18-de eeuwse dwarsfluit in al haar verschijningsvormen centraal in het leven van Wilbert Hazelzet en houdt hij zich bezig met de studie van haar specifieke techniek en repertoire.

Hazelzet begon zijn loopbaan in Musica Antiqua Amsterdam o.l.v. Ton Koopman en Marie Leonhardt en werkte tot 1985 bij Musica Antiqua Köln o.l.v. Reinhardt Goebel. Met het Ensemble / Trio Sonnerie o.l.v. Monica Huggett  en Cantus Cölln o.l.v. Konrad Junghänel speelde hij tot 1995. Sinds 1978 Hazelzet is eerste fluitist van The Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman. Recitals geeft hij met Jacques Ogg, clavecimbel en pianoforte, en met Joachim Held, luit.

Erato France, Die Deutsche Grammophon  Gesellschaft – Archiv Hamburg, edel-Classics Berlin, Harmonia Mundi  Germany, Philips, Harlekijn, Virgin-EMI London, Globe Holland, Glossa Music Spain publiceerden Hazelzet’s opnamen.

Hazelzet doceert aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Daarnaast hij geeft zomercursussen in Spanje, Cursos Manuel de Falla Festival de Granada en Universidad de Salamanca, en in Canada, Early Music Vancouver Summer School.


Wilbert Hazelzet
Wilbert Hazelzet Fluit

Kathryn Cok

Close Basso continuo Kathryn Cok, orgel

Kathryn Cok streeft een gevarieerde carrière als klavecinist, fortepianist en academicus aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Ze is zowel solist, als speler basso continuo.

Geboren in New York, woont Kathryn nu in Den Haag, waar ze een Masters-graad aan het Koninklijk Conservatorium behaalde als een student van Bart van Oort op de fortepiano en bij Ton Koopman en Tini Mathot op klavecimbel. Kathryn werd onlangs bekroond met een PhD van de Universiteit van Leiden op de onderwerp Basso Continuo bronnen van de Nederlandse Republiek 1620-c.1790.

Kathryn won de eerste prijs in de eerste solo competitie voor barok instrumenten in Brunnenthal, Oostenrijk. Ze werkt regelmatig als solist en continuo speler met het Amsterdam Baroque Orchestra, en andere belangrijke vroege muziekensembles in Europa en speelt regelmatig als solist op 's werelds meest gerenommeerde oude muziekfestivals zoals Oude Muziek Utrecht, Brunnenthaler Concert Zomer, Bodensee Festival. Zij bespeelt belangrijk historische collecties in het Verenigd Koninkrijk zoals van Cobbe, Finchcock en Fenton House en in Nederland die van het Gemeente Museum in Den Haag.

Ze is mede-oprichter van het Caecilia-Concert, een dynamische internationale groep van instrumentalisten gespecialiseerd in prestaties en onderzoek van de 17e eeuw muziek voor instrumenten en stemmen. Ze heeft een actieve duo voor fagot en fortepiano met Wouter Verschuren, uitvoeren van bekende en onbekende repertoire voor historische fagot en toetsenbord. In 2009 brachten ze een CD met onbekende sonates door Nikolaus von Krufft, die goed door de internationale pers ontvangen werd. Ze treedt ook regelmatig op als een duo met periode hoornist Anneke Scott.

Kathryn doceert aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze tevens studieleider is van het onderzoeksprogramma (Master). Ze organiseert de zomercursus Fiori Musicali voor 16de en 17de muziek in Utrecht samen met de andere leden van de Caecilia-Concert.

Foto: Merlijn Doomerik
Kathryn Cok
Kathryn Cok Basso continuo