Deze pagina in het nederlands This page in english ABO on YouTube ABO on Facebook
home ton koopman
Stay in touch! Subscribe to our newsletter
cart
play
fwd
Listen to the music
steun ons

News

De Matthäus Passion als muziektheatervoorstelling voor kinderen

De alom bekende Matthäus Passion wordt vaak beschouwd als een klassiek meesterwerk. Nu is er ook een KinderMatthäus van ongeveer een uur; een bijzonder concept, speciaal toegespitst op jonge kinderen. Minder lang dan het originele stuk en op voor kinderen begrijpelijke wijze uitgevoerd door het Amsterdam Baroque Orchestra and Choir onder leiding van Ton Koopman. Van 4 tot en met 9 april hebben schoolkinderen vanaf 4 jaar op verschillende locaties in het land de unieke kans om deze voorstelling bij te wonen.

Passieverhaal is nog actueel
De KinderMatthäus gaat over de kruisiging van Jezus Christus, maar dan verteld uit het perspectief van de achtjarige dochter van stadhouder Pontius Pilatus. Noleta heeft een grote held: Jezus Christus. Als haar vader het volk laat beslissen dat Jezus gekruisigd moet worden voelt ze een enorm onrecht. Ze wil haar vader wreken, maar beseft zich dat Jezus juist altijd sprak over vergeving. Ze besluit zijn voorbeeld te volgen en voelt hoop. Dit meeslepende verhaal wordt gecombineerd met een selectie aan muzikale hoogtepunten uit Bach’s Matthäus Passion. Het aloude passieverhaal is vandaag de dag nog steeds zeer actueel. Discriminatie, vooroordelen, haat, het aanwijzen van een zondebok, onrecht en verraad zijn onderwerpen die ook kinderen niet vreemd zijn. Marieke Koopmans’ KinderMatthäus pakt die onderwerpen aan en stelt relevante vragen die het jonge publiek aan het denken zet.

Muziek en spel
In de KinderMatthäus is er een sterke wisselwerking tussen de muziek en het plot. Beide elementen versterken elkaar. De gekozen muziekstukken hebben de belangrijke taak het verhaal 'op te tillen'. Bijvoorbeeld op het moment dat Jezus schuldig bevonden is, zal de woede en vooral het grote verdriet van Noleta nog meer kracht krijgen door de aria ‘Erbarme dich’.

Er is gekozen voor een kleinere bezetting van enkel koor, enkel orkest en vier solisten. Zo wordt een vertaalslag gemaakt naar een jong publiek. Het geeft de kinderen een betere kans om te ontdekken uit welke instrumenten en stemmen orkest en koor bestaan. De selectie van muziekstukken uit de Matthäus Passion is door dirigent en Bach-autoriteit Ton Koopman gearrangeerd om het mogelijk te maken met een enkele bezetting te werken. Het hoge niveau (dat u van het ABO&C gewend bent,) wordt zo gewaarborgd, ook voor het jonge publiek.

Marieke Koopman
Marieke Koopman schreef het theaterstuk en vertolkt hierin de rol van Noleta. Als afgestudeerd pedagogisch wetenschapper en theatermaakster is Marieke uitermate geschikt die vertaalslag te maken tussen kinderen en muziek. Na zelf opgegroeid te zijn met barokmuziek en met name Bach (hoe kan het anders met zo’n vader), is Marieke zeer gepassioneerd om kinderen te introduceren in deze prachtige wereld. De regie van het stuk wordt verzorgd door Erik van ’t Wout.

De voorstelling vindt op doordeweekse middagen plaats en zal met name worden bezocht door scholen. 
Neem voor meer informatie contact op met Jantine Postma via production@amsterdambaroque.nl.

 


Amsterdam Baroque Orchestra & Choir bij Podium Witteman

img

Op zondag 25 december is Ton Koopman samen met het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir om 18:10 uur te horen en te zien bij Podium Witteman. Want het is bijna kerst en dat weet het ensemble als geen ander: de afgelopen twee weken toerden we door Duitsland, Nederland en Italië met ‘Een Alternatief Weihnachtsoratorium.’ Een oratorium dat is opgebouwd uit vier van de meest sfeervolle kerstcantates, gekozen door dé Bach-autoriteit bij uitstek. Podium Witteman is de laatste halte, en wel op Eerste Kerstdag!

Paul Witteman gaat tijdens deze uitzending op zoek naar het ware kerstgeluk, en duikt hiervoor in de klassieke muziek. Andere gasten zijn actrice Janni Goslinga, die een wintersprookje voordraagt waar Mike Boddé muziek bij componeerde. Dit wordt uitgevoerd samen met Camerata RCO

Verder spelt Camerata RCO muziek van Franz Schubert, en treedt het Trio Escapada op met ‘Yo soy Maria’, een tango van Astor Piazolla.

Zondag 25 december | 18.10 uur | NPO2

Ton Koopman verzorgt Huizingalezing 2016

img

Op 9 december 2016 verzorgt Ton Koopman de jaarlijkse Huizingalezing in de Pieterskerk, met als onderwerp: ‘Bach en zijn zangers’.
Aan het eind van zijn leven voltooide Johann Sebastian Bach alsnog het werk dat hij als kroon op zijn vocale oeuvre beschouwde: de Hohe Messe, één van de grootste kunstwerken uit de muziekgeschiedenis. Ton Koopman gaat in op de ontstaansgeschiedenis ervan, en op Bach’s parodie-techniek, het opnieuw gebruiken van muziek die hij eerder componeerde. Vervolgens concentreert hij zich op de zangers van de ‘Hohe Messe’: hoe heeft dit meesterwerk in de achttiende eeuw geklonken? Wie zongen het? Had Bach een koor of alleen solisten? Hoe werd er gedacht over jongenssopranen, castraten, countertenoren en zangeressen? En wat betekenen hun sterke en zwakkere kanten voor het muzikale resultaat?
De jongste generatie internationale topmusici, afkomstig van de gerenommeerde afdeling Oude Muziek van het Koninklijk Conservatorium uit Den Haag en The Juilliard School uit New York gaan bij deze gelegenheid zij aan zij spelen in één orkest onder leiding van Ton Koopman. Tijdens die spannende ontmoeting krijgt de Hohe Messe een uitvoering die voor een breed publiek van nu zal gaan klinken alsof zij direct door Bach worden aangesproken. Een niet te missen belevenis van dit overrompelende en ontroerende meesterwerk.

De Huizingalezing wordt sinds 1972 jaarlijks georganiseerd door de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden, de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde en (vanaf 2014) Elsevier. De lezing gaat over een cultuurhistorisch of cultuurfilosofisch onderwerp. De rede is genoemd naar historicus en cultuurfilosoof Johan Huizinga (1872-1945).

Huizingalezing 2016 | 9 december 2016 | Pieterskerk | Leiden | 19.30 uur

Stagiair (m/v) gevraagd!

Dit is je kans om snel kennis en ervaring op te doen bij een wereldberoemd barokgezelschap!
Amsterdam Baroque Orchestra and Choir is een internationaal gerenommeerd barokgezelschap, dat concerten verzorgt in delen van de wereld. Oprichter is klavecinist, organist, wetenschapper en dirigent Ton Koopman. Werken voor het ABO&C is werken in een dynamische organisatie, waarin je bij kunt dragen aan concertorganisatie, social media, publiciteit en marketing en interessante internationale contacten kunt op doen. ABO&C heeft overigens iedere  zomer een eigen festival in de Franse Périgord en natuurlijk is ook daar alle hulp welkom! Kortom: meer dan genoeg te doen, meer dan genoeg te leren. 
Wanneer is een stage bij Amsterdam Baroque Orchestra and Choir interessant voor jou? Wanneer je:
  • Leergierig bent, snel kunt schakelen en zin hebt bij te dragen aan heel diverse projecten.
  • Een HBO / academisch denkniveau hebt en affiniteit met (en enige kennis van) het culturele veld. Kennis van (barok)muziek is een voordeel. 
  • Je ruim voldoende Engels spreekt en schrijft 
Als je jezelf hierin herkent, stuur dan een e-mail naar manager@amsterdambaroque.nl, liefst voorzien van cv en korte motivatie, t.a.v. Guido van den Ende. 

Ton Koopman en Amsterdam Baroque Orchestra bieden alternatief Weihnachtsoratorium aan in L

imgTon Koopman stelde uit de Kerstcantates van Johann Sebastian Bach een fonkelnieuw Kerstoratorium voor het Nederlandse publiek samen. Voor Bach-fans, muzikale avonturiers én iedereen die op zoek is naar dat andere kerstgeluid, is er nu ‘Een Alternatief Weihnachtsoratorium.’ Een oratorium dat is opgebouwd uit vier van de meest sfeervolle kerstcantates, gekozen door dé Bach-autoriteit bij uitstek.
Het bekende Weihnachtsoratorium van Johann Sebastian Bach vertelt in zes delen het verhaal van de geboorte van Christus. Oorspronkelijk werden die delen niet op één avond maar in zes kerkdiensten van Kerst tot Driekoningen uitgevoerd. Bach schreef natuurlijk nog veel meer muziek voor de periode rond Kerst. Zoals we nu de zes (of vier) delen van het Weihnachtsoratorium BWV 248 samenvoegen in één concert, zo kun je dat net zo goed met andere kerstcantates doen. En dat is precies wat Ton Koopman in dit programma, ‘Een alternatief Weihnachtsoratorium’, heeft gedaan. Van 13 december 20 december toeren solisten, Amsterdam Baroque Orchestra & Choir en Ton Koopman dan ook door Duitsland, Nederland en Italië met dit fascinerende, ándere kerstprogramma. 

De Nederlandse concerten: 
Sint Jansbasiliek, Laren | 14 december 2016 | 20.00 uur | www.larenklassiek.nl
TivoliVredenburg, Utrecht | 16 december 2016 | 20.15 uur | www.tivolivredenburg.nl

‘Een Alternatief Weihnachtsoratorium’ | Vier cantates van Johann Sebastian Bach
“Jauchzet, frohlocket, auf preiset die Tage” Cantata I, uit: Weihnachts-Oratorium BWV 248 
“Dazu ist erschienen der Sohn Gottes”, uit: Cantata BWV 40
“Sie werden aus Saba alle kommen”, Cantata BWV 65      
'Herrscher des Himmels, erhöre das Lallen' Cantata III uit: Weihnachts-Oratorium BWV 248 

Met: Martha Bosch (sopraan), Maarten Engeltjes (alt), Tilman Lichdi (tenor), Klaus Mertens (bas), Amsterdam Baroque Orchestra & Choir o.l.v. Ton Koopman.

Now available: Händel's lost cantata!

imgNow available in our webshop: the lost Händel-cantata 'Tu fedel? Tu costante?', rediscovered earlier in Ton Koopman's library and (newly) premiered in Het Concertgebouw Amsterdam this spring. (On this CD, the work is accompanied by other Händel-cantata's.) Visit our webshop here

Vijf sterren in de Volkskrant

imgVijf sterren in de Volkskrant! Ton Koopman "verrast met nieuwe perspectieven" en de aria uit de Derde Suite klonk "licht maar vol wijsheid die je in je hart sluit en mee naar huis neemt." En meer waardevolle woorden. Lees ze hier.
Gelukkig is het concert nog eenmaal te beluisteren, en wel op 6 oktober in Zwolle! 

Repetities 'Grootse Bach' begonnen

imgVandaag, op 14 september, zijn de repetities begonnen voor het project 'Grootse Bach', in de Lutherse Kerk in Utrecht. Het Bach-programma, waarmee ABO ook in Azië goede sier gaat maken, wordt eerst in Europa uitgevoerd, waaronder gelukkig ook in Nederland. 

In de Derde en Vierde Suite, met de bekende magnifieke serie dansen, is het ABO op volle sterkte met hobo’s, fagot, trompetten en pauken. Het Derde en Vierde Brandenburgs Concert hebben een intiemere bezetting en sfeer, maar werken muzikaal minstens zo aanstekelijk. Aangevuld met twee minder vaak gehoorde maar erg fraaie Sinfonia’s is dit uitgebalanceerde programma een waar Bach-feestje. 

U komt toch ook?  

'Grootse Bach'
Brandenburgse Concerten en Orkestsuites Met o.a. Derde en Vierde Brandenburgse Concert en de Derde en Vierde Orkestsuites. 
17 september | Bachfestival Dordrecht* | Augustijnenkerk | Dordrecht | 20.30 u | Tickets
18 September | Muziekgebouw aan 't IJ | Amsterdam | 15.00 u | Tickets
6 oktober | Grote Kerk | Zwolle | 20.15 u | Tickets

 * Afwijkend programma met Liza Ferschtman!  

New photographs!

imgWe proudly present the new photographs photographer Foppe Schut made for Amsterdam Baroque Orchestra and Ton Koopman. Click here for a selection. When using those, please be sure to mention the name of the photographer. 

Koopman Honorary Artistic Advisor Guangzhou Opera House

imgDuring the present ABO Asia Tour Ton Koopman was invited to become Honorary Artistic Advisor of Guangzhou Opera House. It's a great honour, proof of recognition of Ton Koopman and his work.

De juni-nieuwsbrief is uit!

imgLees hier onze meest recente nieuwsbrief! Over internationale tours, Itinéraire Baroque 2016 en Brandenburgse Concerten in binnen- en buitenland!

Upcoming tours Asia and Europe

img

Amsterdam Baroque Orchestra reist in juli af naar Azië, voor concerten in Guangzhou, Beijing en twee concerten in Shanghai. Op het programma staan de Derde Orkestsuite van Bach, Music for the Royal Fireworks van Handel en Mozarts 41e Symfonie, bijgenaamd 'Jupiter.' De tour vindt plaats van 3 tot en met 9 juli. 

In september vertrekt ABO opnieuw naar het Verre Oosten, ditmaal om de grote zalen van Korea en Japan aan te doen. ABO treedt achtereenvolgens op in Seoul, Daejeon, Osaka, en Tokio. Dit met een groots Bach-programma, waarop onder andere zijn opgenomen het Derde en Vierde Brandenburgse Concert en de Derde en Vierde Orkestsuites. 

Het Bach-programma waarmee ABO&C in Azië goede sier gaat maken, wordt ook in Europa uitgevoerd, waaronder gelukkig ook in Nederland. In de Derde en Vierde Suite, met de bekende magnifieke serie dansen, is het ABO op volle sterkte met hobo’s, fagot, trompetten en pauken. Het Derde en Vierde Brandenburgs Concert hebben een intiemere bezetting en sfeer, maar werken muzikaal minstens zo aanstekelijk. Aangevuld met twee minder vaak gehoorde maar erg fraaie Sinfonia’s is dit uitgebalanceerde programma een waar Bach-feestje. 


Festival Itinéraire Baroque 2016

img

Ton Koopmans eigen jaarlijkse zomerfestival in de Franse Périgord Vert, Itinéraire Baroque, vindt dit jaar plaats van 28 tot en met 31 juli. Ton Koopman voert er al op zondag 17 juli orgelwerken uit van onder meer François Couperin, als hors d'oeuvre op het festival.
Tijdens de festivalopening viert het festival de inmiddels al weer vijftienjarige band met het trouwe publiek, dat getrakteerd wordt op een divers Bachprogramma, uitgevoerd door Amsterdam Baroque Orchestra & Choir.
Op het programma staan de Eerste Orkestsuite, Cantate BWV 51, de sinfonia van Cantate BWV 42 en tot slot de cantate BWV 202. Op de slotdag van het festival is het voltallige ABO&C wederom te horen, ditmaal met de Nelson-Mis van Haydn en de Kroningsmis van Mozart. Met dit programma tourt ABO&C vervolgens door Duitsland. 

Wie zin heeft in enkele dagen zon en hoogwaardige barokconcerten klikt hier

AUDITIONS | AMSTERDAM BAROQUE CHOIR

The Amsterdam Baroque Choir (conductor: Ton Koopman) is organizing auditions for young and excellent choral tenors primarily, but also countertenors and basses are invited to participate. Applicants must be born preferably after 1976, with a high grade of musicality, flexibility and sufficient experience in ensemble singing. The main focus of ABC is the Baroque repertoire.

The auditions will take place in:

1. Lübeck (D) 4 August 2016  (application before July 28th)
2. Paris (F)  17 September 2016 (appl. before September 4th)
3. Utrecht (NL) 22 September 2016 (appl. before September 12th)
4. Milano (I) 21 December 2016 (appl. before November 21st) 

The committee consists of Ton Koopman (1, 4), Peter de Groot (1, 2, 3, 4 ) and Hugo Naessens (3).

APPLICATIONS FOR AUDITIONS
Applicants are requested to send the following information and material to info@amsterdambaroque.nl

1. Curriculum Vitae
2. A personal information form, including full name, voice-type, address, telephone/mobile number, e-mail, date & place of birth & nationality
3. A representative picture of yourself
4. Indication of where you’d like to audition
5. Details of the program you intend to sing 
6. A recording with a short aria or Lied as mp3 file (max. 5MB) or a link to your YouTube page

AUDITION REQUIREMENTS

  • An aria of your choice by J.S.Bach or G.F.Handel (at your chosen pitch of A=440 or 415 Hz). 
  • From the motet ‘Singet dem Herrn’ BWV 225 by J.S.Bach, only the final part, from bar 256.

Readable and well organized scores must be sent in advance to:

Amsterdam Baroque Orchestra & Choir
Meerweg 23
1405 BC Bussum

 

Ton Koopman te gast in Nooit Meer Slapen op NPO 1

In de nacht van maandag 4 op dinsdag 5 april is Ton Koopman te horen in het VPRO-programma Nooit Meer Slapen. Daarin belangstelling voor de in zijn bibiotheek herontdekte (en nogal afwijkende) versie van cantate 'Tu fedel? Tu costante?' van Handel. De moderne premiere van dit stuk klinkt op zaterdag 9 april in het Concertgebouw te Amsterdam. De uitzending is te beluisteren op vpro.nl/nooitmeerslapen.

Ten for Ton in Luister Magazine!

imgIn the recently published Dutch music magazine Luister Ton Koopman received a '10' for the cd he released earlier this year with Challenge Records, on which he is performing on the phenomenal Hildebrandt organ of Lengefeld (Germany).Hans Quant praises the organ and writes about "a glorious palet of sounds, used effectively in this selection." 

De cd can be ordered here

Onze nieuwste nieuwsbrief is uit

imgLees hier onze nieuwste e-mail nieuwsbrief! Daarin nieuws over de aanstaande premiere, het door Ton Koopman verkregen ereprofessoraat en de aanstaande Caecilia-voorstellingen. 

Premiere unknown Handel by Ton Koopman in NTR ZaterdagMatinee on April 9th

imgTon Koopman will conduct the modern premiere of a previously unknown cantata by George Frideric Handel for soprano and instrumental ensemble on Saturday April 9th in Amsterdam. The cantata is a different version of the cantata 'Tu fedel? Tu costante?’, HWV 171. 
The cantata has come to light in the private collection of the eminent Dutch harpsichordist, conductor and collector Ton Koopman. Identified by the American musicologist John H. Roberts of the University of California, Berkeley, it is an earlier but very different version of the cantata “Tu fedel? tu costante?”, HWV 171. Only the first aria is substantially the same, while the three remaining arias are entirely new. HWV 171a, as the cantata will be known, also differs from the later version in calling for an oboe in addition to two violins and basso continuo. 
There can be no doubt about Handel’s authorship, because of numerous motivic connections with his other works, including the opera Almira, performed in Hamburg in 1705, before the composer left for Italy.  Handel probably composed HWV 171a in Venice or Florence prior to his arrival in Rome in late 1706, making it one of his earliest Italian works. The copyist was also responsible for the copies of two other Handel cantatas, now in the British Library, that once belonged to Handel. Ton Koopman will lead the first modern performance of the new cantata at the Concertgebouw in Amsterdam in 9 April 2016, shortly to be followed by a CD. An edition by John Roberts will appear in the Hallische Händel-Ausgabe. 
Here you will find a link to the Ticket Box of The Concertgebouw.

-

Premiere Cantata ‘Tu fedel? Tu costante?’, HWV 171a, In:

‘BAROKKE EMOTIE: TON KOOPMAN EN AMSTERDAM BAROQUE’ | DE NTR ZATERDAGMATINEE

Het Concertgebouw | Amsterdam | Sat April 9th | 14.15 h

Locatelli - Concerto grosso in Es, op. 7, nr. 6 'Il pianto d' Arianna' Graupner - cantata 'Wo gehet Jesus hin?' J.S. Bach - Kommt, eilet und laufet ('Oster-Oratorium', BWV 249) Händel - Cantata ‘Tu fedel? Tu costante?’, HWV 171a.

With: Yetzabel Fernandez (soprano), Maarten Engeltjes (alto), Tilman Lichdi (tenor), Klaus Mertens (bass), Catherine Manson (violin), Amsterdam Baroque Orchestra & Choir, conducted by Ton Koopman.


Ton Koopman receives honorary professorship Musikhochschule Lübeck

On Friday January 29th 2016 Ton Koopman will receive a an honorary professorship from the Musikhochschule Lübeck, because of his exceptional work as teacher at the Hochschule and because of his merit in the fields of art and science.
In 2004, Koopman became President of the Internationale Dieterich-Buxtehude-Gesellschaft. Morevover, in 2012 he received the Buxtehude Preis of Lübeck, in appreciation of his continuous Buxtehude research.

Ton Koopman in Podium Witteman met Nieuw Amsterdams Kinderkoor

imgZondagavond 6 december om 18.10 uur is Ton Koopman te zien in Podium Witteman, op NPO2. De aandacht gaat daarbij vooral uit naar 'Kerstspel', een sfeervolle kerstvoorstelling voor de hele familie, in samenwerking met het Nieuw Amsterdams Kinderkoor.

Kerstspel 2015

img'Hartverwarmender dan dit zijn kerstconcerten zelden', schreef het NRC over de vorige succesvolle samenwerking met het Nieuw Amsterdams Kinderkoor. Dit jaar is er wederom een serie sfeervolle Kerstspelen, ditmaal in het Muziekgebouw aan 't IJ, op 22 en 23 december. De familievoorstelling is gebaseerd op de arrangementen die Ton Koopman maakte van kerstliederen, zoals Nu syt wellecome en Wij komen van het Oosten. Dieuwertje Blok vertelt het verhaal. De kaartverkoop is inmiddels geopend! Alvast reserveren? Goed idee, want de voorstellingen verkopen ieder jaar weer uit. Reserveren doet u hier.

Early Music Today Magazine about Itinéraire Baroque

imgBrian Robins wrote about Ton Koopman's very own Festival Itinéraire Baroque en Périgord Vert​ in Early Music Today Magazine​: "a delightful discovery." And: "Strongly recommended to anyone seeking an innovative and rewarding festival experience set in glorious countryside." 

Best conductors according to Elite Magazin

imgThe prestigious Elite Magazin published a list of the ten most important conductors of today; 'Die großen Wegweiser'. We are very happy to announce that Ton Koopman is among them. 'Der Barockspezialist genießt nicht nur als Dirigent, sondern auch als Organist und Cembalist Weltruf. Zu seinen besonderen Verdiensten zählt die Einspielung des Gesamtwerks von Dietrich Buxtehude.'

Successful French premiere of 'Caecilia'

imgDuring the Prologue of festival Itnéraire Baroque, where Ton Koopman, Marieke Koopman and Amsterdam Baroque Orchestra participated in education projects for children, the premiere of 'Caecilia' took place. A successful first performance with enthousiastic childrens reactions.

Itinéraire Baroque 2015

imgOok dit jaar is er natuurlijk een editie van Itinéraire Baroque, in de steevast zonovergoten Périgord Vert. De proloog van het festival, bestaande uit enkele educatie-concerten, vindt plaats op 5 en 6 juni a.s. Ton en Marieke Koopman brengen op 5 juni 'Caecilia' in besloten kindervoorstellingen en op 6 juni voeren Ton Koopman en Amsterdam Baroque Orchestra samen met het Jeune Chœur de Dordogne, werk van Bach uit en het Ave Verum van Mozart. ABO&C en Ton Koopman zijn ook in het  eigenlijke IB, dat eind juli opent, goed vertegenwoordigd. Zo is er op 31 juli een concert met Vivaldi-concerti, bewerkt voor 4 klavecimbels door Bach én door Ton Koopman. In het slotconcert, op 2 augustus, klinken van Bach de Orkestsuite nr. 3 en van Händel de Music for the Royal Fireworks, aangevuld met aria's van beiden. U had nog geen vakantie geboekt? Klik dan hier.  

Caecilia

imgDat Ton Koopman ook graag jónge oren bereikt, wist u al van de succesvolle 'Oorwurm'-voorstellingen van vorig jaar. In samenwerking met zijn dochter Marieke maakt hij een nieuwe voorstelling. Deze keer staat het orgel centraal; één van de oudste, krachtigste, meest veelzijdige én indrukwekkendste muziekinstrumenten die er bestaan. Het verhaal gaat over het standbeeld Caecilia, dat al eeuwenlang alleen op een orgel staat, in een verlaten kerkje. Haar vriendje Bortus ligt al heel lang in gruzelementen en ze voelt zich zó eenzaam! Maar: op een dag treedt eindelijk weer een organist de kerk binnen. Wordt nu alles anders? In de voorstelling klinkt o.m. werk van Sweelinck, Bach, Locatelli en Buxtehude. Ton Koopman verzorgt later die dag in dezelfde kerk ook een orgelconcert, waarbij hij o.a. werken speelt van Correa en Bach. 

Caecilia | Festival Delft Uitgebeeld in Muziek | Zaterdag 13 juni 2015 | 17.00 uur
Met: Marieke Koopman (concept en spel), Jonas Furrer (dans), Ton Koopman (orgel), Hans Thissen (regie), Bartel Meyburg (decor). ‘Caecilia’ is geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. Meer informatie.

Ton Koopman collaborates with Deutsches Symphonie-Orchester Berlin and Thomas Zehetmair

imgAfter having succesfully conducted the Orchestre Philharmonique de Radio France, Ton Koopman Ton Koopman now is looking forward to an exciting collaboration in Berlin: on Sunday April 26th he will lead the Deutsches Symphonie-Orchester Berlin in Mozart's 39th Symphony in E-flat Major and in his own transcription of Bachs's 3rd Brandenburg Concerto. Thomas Zehetmair will be performing Mendelsohns Violinconcerto in E Minor. More information? Click here.

Ton Koopman conducts Orchestre Philharmonique de Radio France

imgIn the next few days Ton Koopman will be conducting the Orchestre Philharmonique de Radio France; Mozart's First Bassoon Concerto and Haydn's 60th Symphony will be performed.

Matthäus Passion Eerste Paasdag op NostalgieNet

imgOp zondag, Eerste Paasdag, 20.30 uur op NostalgieNet: de Matthäus Passion door Amsterdam Baroque Orchestra & Choir, o.l.v. Ton Koopman!Meer informatie over de uitzending vindt u hier, op de website van NostalgieNet

Ton Koopman conducting Orchestre National de Lyon

Tomorrow, thursday april 2nd, Ton Koopman will be conducting the Orchestre National de Lyon, with his own version of the Mass in C Minor KV 427 by Mozart. Mozart's 40th Symphony will be played as well. The programm will be played again on saturday 4th. More information can be found on website of the Auditorium.

Uitzending Podium Witteman gemist?

imgOp zondag 29 maart was Ton Koopman, samen met ondermeer Jos van Veldhoven, te gast bij Paul Witteman, in Podium Witteman. Heeft u de uitzending gemist? U kunt deze hier terugkijken.

Ton Koopman in VPRO's Nooit Meer Slapen

imgIn de nacht van donderdag 26 op vrijdag 27 maart is Ton Koopman te gast bij Pieter van der Wielen, in het programma Nooit Meer Slapen van de VPRO. U kunt de uitzending hier live beluisteren

Nice review in San Francisco Chronicle

imgThe San Fransisco Chronicle last week, about the fruitful cooperation between Ton Koopman and The San Franscisco Symphony: "Koopman's distinctive interpretive style - marked by crisp, propulsive rhythms and an expansive view of form - seemed perfectly well suited to the 18th century."

NEW: Schemellis Gesangbuch

imgNow available in our webshop is Ton Koopman latest CD-release: 'Schemeliis Gesangbuch.' Together with the incredible boy soprano Constantin Emanuel Zimmermann he performs songs from 'Schemellis Gesangbuch'.
Bach was a contributor to this exceptional collection of 69 songs, compiled by a certain Georg Christian Schemelli, who lent his name to the bundle. Long before Bach began his work there, Schemelli had himself been a scholar at the Thomasschule in Leipzig, and was cantor at the Zeitz court at the time of the collection’s publication. It was initially assumed that Bach had written all 69 of the songs, and so the works were all registered in the Bach Werke Verzeichnis under the catalogue numbers 439 to 507. Nowadays, musicologists assign only three of them entirely to Bach, although he may have been involved in the continuo realisation, or provided a melody here and there, in other cases. You'll find the CD here, in our webshop. 

img

img

img

70th birthday Ton Koopman!

imgToday, thursday October 2nd, Ton Koopman celebrates his 70th birthday. Musicians, board and organization of Amsterdam Baroque Orchestra and Choir would like to congratulate Ton Koopman on this happy occassion. Many happy returns!

img

Ton Koopman receives prestigious Bach Prize

imgThis week the Royal Academy of Music announced that Ton Koopman has been elected as the 2014 winner of The Bach Prize. The prize, which was established in 2006 by The Kohn Foundation, is awarded to outstanding figures in the performance and scholarship of Bach's music. Ton Koopman is being complimented for his "remarkable work promoting Bach's music in the last thirty or so years."
Previous winners of The Bach Prize were Christoph Wolff, Andras Schiff, Sir John Eliot Gardiner, Peter Schreier, John Butt, Thomanerchor, Leipzig, Masaaki Suzuki en Murray Perahia. Ton Koopman is invited to receive the prize in 2016 and direct a programme of two Bach cantatas with students of the Royal Academy of Music.

img

img

Oorwurm, een concert met een verhaal

img

Op 15 en 16 februari 2014 presenteren het Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman en Oorkaan de eerste openbare uitvoeringen van Oorwurm, een concert met een verhaal voor iedereen vanaf 6 jaar, waarin het meisje Bas op zoek gaat naar een verloren muziekje. 

Opa wordt zeventig jaar en geeft een groot feest, samen met het orkest waar hij de dirigent van is. Bas wil opa voor zijn verjaardag een muziekje geven, het allermooiste muziekje op de hele wereld. Maar op de grote feestdag is het muziekje verdwenen. Het zit niet meer in haar hoofd, ze kan het niet meer zingen, niet meer neuriën en niet meer fluiten. Hoe is het muziekje verdwenen? Zo kan ze niet naar het feest! Wanhopig gaat ze op zoek….achtervolgd door een vervelende oorwurm.

Oorwurm is een muzikale zoektocht langs klassieke meesterwerken van Bach, Vivaldi, Telemann, Haydn en Mozart, gespeeld door het Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman. In 2014 viert Koopman zijn 70ste verjaardag. Zijn wereldvermaarde Amsterdam Baroque Orchestra & Choir viert in datzelfde jaar zijn 35-jarig jubileum. Die bijzondere jubilea waren de aanleiding om samen met theatermaakster Marieke Koopman, dochter van Ton Koopman, de grootschalige muziekproductie Oorwurm voor kinderen te maken, in samenwerking met Oorkaan. Na de uitvoeringen in februari volgt in oktober 2014 een uitgebreide tournee door Nederland. De tourneedata zijn binnenkort op de website www.oorwurm.nu te vinden. 

Oorwurm is een coproductie van Amsterdam Baroque Orchestra en Oorkaan. Oorwurm wordt mede mogelijk gemaakt door Ambitus Foundation, Fonds Podiumkunsten, VSB Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, SNS Reaal Fonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst. Het concert op zondag 16 februari, i.h.k.v. De Magische Muziekfabriek, is een co-productie metAvroTros, Radio 4 en Vredenburg.

MAKERS EN SPELERS OORWURM
Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman
Marieke Koopman concept/script/spel
Dagmar Slagmolen regie
Karst Janneke Rogaar ontwerp/uitvoering beeld
Dieuweke van Reij ontwerp kostuums
Desirée van Gelderen lichtontwerp

SPEELLIJST NEDERLAND februari 2014
Woensdag 11 feb  2014 - 11.00 uur: try-out in MuzyQ (Besloten)
Donderdag 12 feb 2014: Oorwurm concerten voor scholen, Vredenburg - Utrecht (Besloten)
Zaterdag 15 feb 2014 14.30 uur: Agoratheater, Lelystad
Zondag 16 feb 2014 11.00 uur: Vredenburg/Leidsche Rijn, Utrecht, i.h.k.v. de Magische Muziekfabriek, i.s.m. AvroTros, Radio 4 en Vredenburg.   

img

img

ABO&C welcomes GE#sharp

img

Amsterdam Baroque Orchestra & Choir, as of now, is hiring the services of bureau GE#sharp artists events. This bureau, consisting of Guido van den Ende, Hannes de Vries and Sipke Hoekstra, will, from now on, take care of the management and fundraising (GvdE), administration (HdV) and publicity and marketing (SH) of current and future projects. ABO&C expresses it's gratitude to Mr. Marco van de Klundert for his work during the past two years. GE#sharp, with it's experience in long term music ensemble management and in organizing classical music events, is entrusted with dealing with the complexity of the current international music market and with the unique fact of the upcoming lustrum celebration, 2014. 

ABO&C and GE#sharp are looking forward to a pleasant and constructive cooperation. 

img

img

img

img

img

Lamenti - Donnerode and world premieres by Telemann

Donner-Ode, an extraordinary musical work was composed especially for the victims of the Great Lisbon Earthquake of 1755. The first concert took place in Hamburg in 1756. This Hamburg concert can in fact be seen as the first benefit-concert ever. The income of the concert went directly to the Portugese victims.

Next to Donner-Ode, the two Laments for deceased Hamburg mayors, haven't been performed since the respective funerals.

Tour dates
March 2 Hamburg
March 4 Lisbon
March 7 Amsterdam
March 8 Gent
March 10 Muscat


Concert program
- Selig sind die Toten  TWV 4:1 (1722)
- Das Leben ist ein Rauch, ein Schaum  TWV 4:3 (1728)
- Die Donnerode TWV 6:3 (1756)

Jesus bleibet meine Freude

imgFrom 16 till 22 January 2013 we celebrate three of J.S. Bach's most beautiful cantatas. Ton Koopman says about them: "This music comes directly from Bach's heart, directly touching ours.

Cantata Du Hirte Israël höre | BWV 104
Cantata Wachet auf, ruft uns die Stimme | BWV 140
Cantata Herz und Mund und Tat und Leben | BWV 147 (with the famous choral Jesus bleibet meine Freude)

The cantatas will sound in Eindhoven, Enschedé, Utrecht, Amsterdam en La Chaux-de-Fonds (CH). See our agenda

1000 likes on facebook

We thank Piagentini Riccardo from Italy for his like of the facebook page of Amsterdam Baroque Orchestra & Choir. He is the 1000th fan. As a great lover of Buxtehude he receives a by Ton Koopman autographed CD of Buxtehude's Membra Jesu Nostri.
We wish Piagentini much pleasure with the beautiful music!

Magnificent VIP-package in Rome

imgOn October 14 we play a wonderful Mozart/Haydn program in romantic Rome. Andiamo Services, a Rome based company with Dutch roots, has composed a magnificent VIP-package. Included is a meet & greet with Ton Koopman, and a signed CD, after the concerrt. All relevant information is to be found here. See you in Bella Italia on October 14!

Large funding for ou Buxtehude project

imgThe Germn Possehl Stiftung has awarded us with a contribution of € 100.000 in order to finish already this year the recordings of the complete works of Dieterich Buxtehude, the German composer and predecessor of J.S. Bach. In 2013 we will have relaesed 31 CD's with his opera omnia.

Ton Koopman has won an important prize, the Buxtehude Prize of the city of Lübeck.

The big price, € 10,000, is granted him because of his special contributions to the church music and is awarded him in september 2012.

New CD: Buxtehude's Membra Jeusu Nostri

imgOn April 10 we released our latest Cd in the Buxtehude Series: the recording of one of his most important and spectacular works: the unique Membra Jesu Nostri. Each of the 7 parts describes intensely a part of of Christ's body at the cross.

img